پایگاه اطلاع رسانی اخبار روز

پایگاه اطلاع رسانی اخبار روز

اجتماعی سیاسی فرهنگی
پایگاه اطلاع رسانی اخبار روز

پایگاه اطلاع رسانی اخبار روز

اجتماعی سیاسی فرهنگی

دعوای مجوز جلوی چشم رسانه ها


مدت هاست که میدان سپاه، در شرق تهران میزبان یک سازه غول پیکر درست در جوار عمارت تاریخی کلاه فرنگی شده است. سازه ای که سرعت ساخت آن به حدی بالاست که اگر دو روز گذرتان به میدان سپاه نیفتد، روز سوم ارتفاع آن چند برابر شده است. این میانه ارتفاع اختلافات علنی دو نهاد انقلاب نیز مقابل چشم رسانه ها بالا می رود و مغرضین سوءاستفاده می کنند و دلسوزان هم با تعجب و تاسف می نگرند که چگونه یک موضوعی که به سادگی در جلسات خصوصی و مطابق قانون، قابل حل و فصل بود، به یک جنجال علنی مقابل چشم همه تبدیل شده است. این دومی هم به همان اندازه ی موضوع اول قابل تاسف و انتقاد است.

درباره این سازه، حرف و حدیث زیاد است. اما اولین چیزی که اعتراض بیننده را به همراه دارد مجاورت این بنا با ساختمان کلاه فرنگی است که اسکلت آهنیش نشان می دهد در صورت تکمیل این بنای تاریخی را در سایه خود محو خواهد کرد. البته درحال حاضر گره اصلی این پروژه عمارت کلاه فرنگی نیست چرا که برخلاف شورای شهر که به شدت پیگیراین ماجراست سازمان میراث فرهنگی دراین باره سکوت اختیار کرده است.

گفته می شود زمین این ساختمان که از دودمان قاجار باقی مانده و زمانی دراختیار گاردپهلوی بوده است، بعد از پیروزی انقلاب به مصادره سپاه پاسداران درآمده و اکنون ساختمان بنا شده دراین زمین برای بلندمرتبه سازی خود با توجه به موقعیت جغرافیایی اش، از شهرداری مجوز نگرفته و پرونده اش در شورای شهر تهران بازاست.

ابوالفضل قناعتی عضو شورای شهر تهران در این باره می گوید: «سازنده، برای ساخت به شهرداری منطقه نامه‌ای ارسال کرده است اما شهردار با گذشت یک ماه هیچ پاسخی نداده و از آنجا که ندادن پاسخ به منزله موافقت با طرح است، ساخت‌وساز آغاز شده است...ایرادی که در این قضیه متوجه سازنده شده این است که این سازه بالاتر از حد مجازی که برای ساخت‌وساز در منطقه تعیین شده ساخته شده است.»

البته شهرداری بعدها گفت که به دلیل اینکه این منطقه در پهنه جی بوده، به ساخت آن مجوز نداده؛ اما سازنده، سکوت شهرداری را به منزله رضایت تلقی کرده است. تفاهم‌نامه‌ای بین شهرداری تهران و نیروهای مسلح وجود دارد که براساس آن اگر شهردار منطقه ظرف مدت‌ یک‌ماه، پاسخی به درخواستی ندهد، به منزله پاسخ مثبت و تایید است، شهردار منطقه نیز عنوان داشته که نامه را ندیده است!

سردارمحمدرضا نقدی، فرمانده نیروی مقاومت بسیج هم در پاسخ به منتقدان گفته است که اگر ساخت‌وساز در این محدوده اشکالاتی داشته چرا از ابتدای کار این موضوع اعلام نشده و حالا پس از صرف اعتبارات سنگین و پیشرفت کار عده‌ای می‌گویند این کار مشکل دارد.

حالا بنایی که به دلیل دریافت نکردن رسمی پروانه ساخت معلوم نیست تا کجا بالا خواهد رفت و به گفته برخی سازنده ۱۰ الی ۱۱طبقه برایش پیش بینی کرده، پایش به دادسرای نظامی بازشده است.

شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در اولین جلسه سال جاری خود که در تاریخ ۱۷ فروردین ماه با حضور رئیس، اعضا و مقامات محلی استانهای مربوطه تشکیل شد، موضوع ساخت و ساز در اراضی شمال میدان سپاه تهران را مطرح کرد و مقرر شد که عملیات ساختمانی در محدوده عمارت متوقف و نقشه‌ها مجدد با توجه به ضوابط پهنه و ضوابط میراث فرهنگی بازنگری و اصلاح شود.

درحالی که بعد از این رای، سازه عشرت آباد هنوز با جدیت به ساخت و ساز خود ادامه می داد، اوایل خردادماه امسال تندگویان، نایب‌رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی از صدور رأی نهایی کمیسیون ماده پنج درباره تخلف صورت گرفته در سازه عشرت آباد خبر داد و گفت: ارتفاع این سازه تا سقف ۱۶ متر تعیین شد وسازندگان موظف به اعمال این تصمیم هستند.

اما این بارهم چراغ کارگاه های ساختمان سازی این بنا خاموش نشد و همچنان اسکلت کار بزرگتر و حجیم تر می شد تا اینکه رسانه ها با تیتر«پای عشرت اباد هم به دادسرای نظامی بازشد» و در حالی که سازمان میراث فرهنگی نیز وارد جریان شده بود، اعلام کردند که برای سومین‌بار حکم توقف هر نوع ساخت ‌و ساز در حریم منظری این عمارت تاریخی ابلاغ شده است.

«کیانوش تکلو»، مدیر دفتر حقوقی و املاک اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران آن روز به رسانه ها گفت که «قرار بود موضوع "عشرت‌آباد" با نشست‌های فنی توسط شورای عالی معماری و شهرسازی با نتیجه‌ی تعدیل طبقات غیرمجاز حل شود، اما تا کنون در این زمینه موفق نبوده است و جلسات برگزار شده به نتایج مطلوبی برای بحث حریم منظری عمارت کلاه فرنگی نرسید، بنابراین میراث فرهنگی نسبت به پیگیری شکایت خود از دادسرای نظامی اقدام و موفق به گرفتن دستور قضایی شد.»

اگرچه آن روز خیلی ها تصور کردند که دیگر پیچ و مهره بنای عشرت آباد تا سقف تعیین شده در منطقه بازخواهد شد و این بنا هم به جرگه ساخت و سازهای قانونی خواهد پیوست؛ اما رفت و آمدها در میدان سپاه بازهم چیز دیگری را نشان می داد و با وجود ضرب الاجل یک روزه دادسرای نظامی، توقف ساخت وساز این بنا به گفته محمدرضا یزدی، معاون حقوقی و امور مجلس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تنها به خاطر ایام شب قدر است و بعد از این شب ها در صورتی که محرز شود تخلفی صورت نگرفته و کار مخالف مقررات شهرداری نیست ساخت و ساز ادامه پیدا کرد.

یزدی در توضیحاتش درباره ساختمان میدان سپاه به رسانه ها می گوید: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در انجام ساخت و سازها بر اساس تشریفات خاص نیروهای مسلح عمل می‌کند، در خصوص ساخت و سازهای فعلی در عشرت آباد هم این تشریفات انجام گرفته به طوریکه مجوزهای لازم از ستاد کل نیروهای مسلح اخذ شده و ساخت و سازها بدون مجوز نیست... مسئولان قضایی تنها می توانند دستور توقف ساخت و ساز عشرت آباد را به ستاد کل نیروهای مسلح دهند.»

یزدی همچنین از نحوه انعکاس اخبار این ماجرا در رسانه ها هم انتقاد کرده است: «زمانی که شخصی در کشور تخلف می کند، روزنامه ها و مسئولان به خود اجازه نمی دهند اسم متخلف و متهم را کامل ببرند بلکه به صورت مخفف از آن نام برده می شود، اما چطور در ارتباط با سپاه پاسدارانی که در مقابل دشمنان به دفاع از کشور پرداخته و اجازه نمی دهد به حریم کشور تعرضی صورت بگیرد، اجازه داده می شود تا افراد و رسانه ها این نهاد را به چالش بکشانند. چرا مکاتبات و اقداماتی که در دادسراهای نظامی در حال انجام است، کمتر از نیم ساعت توسط رسانه ها منتشر می شود، اما در خصوص سایر تخلفات چنین نیست؟»

جدای از اصل ماجرا، شاید مهمترین نکته ای که درباه ساخت و ساز میدان سپاه می توان به آن اشاره کرد همین صحبت های اخیر محمدرضا یزدی و رسانه ای شدن این موضوع باشد. برای بسیاری از رسانه ها همین که نام تخلف به اسم سپاه پاسداران باشد کافیست تا نصف تیترهای خبری خود را به آن اختصاص دهند. البته بازهم میتوان دراین بین عدم کار رسانه ای سپاه برای جانیفتادن واژه تخلف در افکارعمومی را دخیل دانست.

شهردار تهران خود سابقه سردار سپاه بودن را درکارنامه دارد وشاید بهتر بود همکاران قدیمی در گفت و گویی خارج از هیاهوهای رسانه ها (که بعضا همراه با غرض ورزی های سیاسی است) با سر و صدای کمتری این مشکل را از همان بدو وقوع حل کرده بودند تا کار به گمانه زنی ها با چاشنی اتهام به سپاه در برخی رسانه های خاص نرسد.

جدای از اینکه چه نهادی در این ماجرا تقصیر اصلی را به عهده دارد، نامه نگاری ها و تهدیدات دو نهاد تاثیرگذار کشور چون شهرداری تهران و سپاه برای یکدیگر، جلوی چشم رسانه ها و مورد قضاوت قرار دادن خود در افکار عمومی که اغلب در ماجراهای این چنینی اخبار کاملی از رسانه ها دریافت نمی کنند، به نفع هیچکدام از طرفین نخواهد بود.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.