پایگاه اطلاع رسانی اخبار روز

پایگاه اطلاع رسانی اخبار روز

اجتماعی سیاسی فرهنگی
پایگاه اطلاع رسانی اخبار روز

پایگاه اطلاع رسانی اخبار روز

اجتماعی سیاسی فرهنگی

کشف قرآن متعلق به زمان پیامبر(ص)+عکس

بخش‌هایی از یک نسخه‌ی قرآن که می‌تواند قدیمی‌ترین قرآن موجود در دنیا باشد در کتابخانه دانشگاه بیرمنگام انگلیس پیدا شد.
محققان دانشگاه بیرمنگام انگلیس با استفاده از آزمایش تاریخ‌گذاری رادیوکربن بر روی اوراق باقی‌مانده از یک قرآن متعلق به کتابخانه این دانشگاه اعلام کردند که عمر این قرآن دست‌کم متعلق به ۱۳۷۰ سال پیش است و در نتیجه، احتمال دارد قدیمی‌ترین قرآن موجود در جهان باشد.


اوراق این قرآن برای حدود یکصد سال بدون تشخیص قدمت آن در کتابخانه نگهداری می‌شد تا اینکه یک دانشجوی دوره دکترا هنگام تحقیق روی این اوراق تصمیم گرفت آنها را برای تعیین قدمت به واحد تاریخ‌گذاری رادیوکربن دانشگاه آکسفورد ارسال کند. نتیجه این آزمایش برای او و کتابخانه دانشگاه غیرمنتظره بوده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، آزمایش‌های انجام شده دامنه تاریخ‌های محتمل را معین کرد و با احتمال بالای ۹۵ درصد نشان داد که قدمت این قرآن که روی پوست نوشته شده، به زمانی بین سال‌های ۵۶۸ تا ۶۴۵ میلادی می‌رسد.

براساس آنچه در کتب اسلامی آمده، پیامبر اسلام حدود سال ۵۷۰ میلادی متولد شدند و در سال ۶۳۲ میلادی وفات یافتند. پیامبر اسلام از سن ۴۰ سالگی تا هنگام وفات دریافت‌کننده وحی بودند و به این ترتیب، کاتب قرآن کشف شده هم‌عصر پیامبر (ص) بوده و حتی ممکن است ایشان را نیز ملاقات کرده و سخنان وی را شنیده باشد.

آیاتی که بر پیامبر اسلام وحی می‌شد، توسط کاتبان بر پوست حیوانات، سنگ، برگ درخت خرما و استخوان شانه‌ی شتر نوشته می‌شد و این آیات سرانجام در حدود سال ۶۵۰ میلادی، به شکل یک کتاب واحد جمع‌آوری شد.

اوراق موجود در کتابخانه دانشگاه بیرمنگام به خط حجازی نوشته شده که یکی از شیوه‌های اولیه کتابت به زبان عربی بوده است.

مسئول بخش کتاب‌ها و متون خطی کتابخانه بریتانیا گفته است که قرآن کشف شده در کتابخانه بیرمنگام حتی اگر در زمان حیات پیغمبر هم کتابت نشده باشد، قطعا قدمت آن به عصر سه خلیفه اول می‌رسد.

نحوه کتابت این اوراق بسیار خوب است، به نحوی که حتی امروز هم می‌توان به سادگی حروف آن را تشخیص داد و متن را قرائت کرد.

بیانیه روسای سه دانشگاه تهران در حمایت از توافق هسته‌ای

روسای دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبائی و شهید بهشتی در مورد توافق هسته‌ای بیانیه‌ای صادر کردند.
 متن این بیاانیه به شرح ذییل است: "توافق جمهوری اسلامی ایران و قدرت‌های بزرگ بر سر برنامه جامع اقدام مشترک، تحولی تاریخی نه تنها در روابط خارجی ایران بلکه در تاریخ روابط بین‌الملل است که آغاز دورانی جدید در تحولات جهانی را نوید می‌دهد. این دوران نوین با منش و کنش ابتکاری دیپلماسی ایرانی آغاز گشت که با هدایت مقام معظم رهبری، مدیریت سازندۀ ریاست محترم جمهوری و اتخاذ روند تصمیم‌سازی عالمانه و دانش بنیان توسط دولتمردان شکل گرفت و با تلاش خستگی‌ناپذیر و هوشمندانۀ دستگاه دیپلماسی کشور به نهایت رسید.

بدین گونه جمهوری اسلامی ایران راهی را برای دول آزادی‌خواه جهان گشود که بتوانند با اتکای به نیروی درونی، کاربست فهم نوین خود از دانش روابط بین‌الملل و هنر دیپلماسی، حقوق خود را به جای میادین جنگ بر سر میز مذاکره محقق سازند.

رسیدن به این دستاورد بزرگ حاصل حضور دانشمندان، اهل اندیشه و حتی منتقدان دلسوزی است که با بهره‌گیری از آخرین دستاوردهای علوم انسانی و اجتماعی و تفکر ناب ایرانی-اسلامی، نقش تعیین کننده و تاریخ ساز این علوم را در این دوران متلاطم جهانی عیان نمودند. حال که مرحلۀ دشوارتر توافق یعنی بررسی نهایی و همه جانبۀ متن برجام در مراجع ذی‌صلاح، تنظیم شرایط اجرای آن و نیز مدیریت شرایط جهانی در حین اجرا آغاز شده است، به نظر می‌رسد که باز هم استادان و صاحب‌نظران علوم انسانی و اجتماعی می‌توانند نقشی حیاتی و سرنوشت‌ساز ایفا کنند. بر همین اساس دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبائی و شهید بهشتی به عنوان اصلی‌ترین پایگاه‌های علوم انسانی و اجتماعی کشور آمادگی خود را برای بهره‌گیری از توان استادان و دانشجویان و اهل تفکر برای طی این طریق دشوار اعلام می‌کنند تا هم چون ماه‌های گذشته بتوانند بین نهاد دانشگاه، عرصه‌های مختلف تصمیم‌سازی و حوزۀ اجرا ارتباطی سازنده برقرار کنند.

دکترمحمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران- دکتر حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی-دکتر محمد مهدی طهرانچی رئیس دانشگاه شهید بهشتی"

تاکید نماینده ویژۀ سازمان ملل در امور سوریه بر فوریت راه‌حل سیاسی بحران این کشور در سفر به تهران

مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران با صدور بیانیه‌ای پس از سفر «استفان دمیستورا» و ملاقات‌های وی با مسئولان ارشد وزارت امور خارجه ایران بر فوریت یک راه‌حل سیاسی تحت هدایت سوری‌ها برای مناقشه سوریه تاکید کرد.


خبرگزاری فارس: تاکید نماینده ویژۀ سازمان ملل در امور سوریه بر فوریت راه‌حل سیاسی بحران این کشور در سفر به تهران


مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران پس از سفر نمایندۀ ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه به تهران با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: «استافان دمیستورا» در ملاقات‌های خود با مسئولان ارشد وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران بر فوریت یک راه حل سیاسی تحت هدایت سوری‌ها برای مناقشۀ سوریه تاکید کرد.

متن کامل بیانیه سخنگوی «استافان دمیستورا» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در سوریه که سه‌شنبه 21 جولای 2015 برابر با 30 تیر 1394 در شهر ژنو صادر شد به شرح زیر است:

«استافان دمیستورا» نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه، در سفر به تهران با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و حسین امیرعبداللهیان، معاون امور عربی و آفریقایی وزارت خارجه ملاقات کرد.

در این ملاقات‌ها، وی بر فوریت یک راه حل سیاسی تحت هدایت سوری‌ها برای مناقشه سوریه تاکید کرده و به تبادل نظر در مورد نحوۀ هدایت روند سیاسی، با حمایت شورای امنیت، پرداخت.

نماینده ویژه، تحلیل‌های ظریف و امیرعبداللهیان در مورد وضعیت منطقه و تاثیر آن بر مناقشه سوریه را به دقت مورد توجه قرار داد.

وی بر عدم وجود یک راه حل نظامی برای این مناقشه تاکید کرده و تعهد همه طرف‌های درگیر به رعایت اصل حمایت از غیرنظامیان را یادآور شد.

مشورت‌های دمیستورا بخشی از فرایند جاری برای کسب نظر همه طرف‌های سوری، منطقه‌ای و بین‌المللی در مورد عملیاتی کردن بیانیۀ ژنو است. در این خصوص، دمیستورا به ملاقات‌های جداگانه با طرف‌های ذینفع منطقه‌ای و اعضای شورای امنیت ادامه می‌دهد.

نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه، به منظور تهیه گزارش به شورای امنیت، در حال نهایی کردن پیشنهادات خود به دبیرکل در خصوص راه‌های حمایت از طرف‌های سوری جهت یافتن راه‌حل سیاسی برای این مناقشه است.

آیت‌الله آزاد قزوینی درگذشت

آیت اله حاج شیخ علی آزاد قزوینی از علمای برجسته حوزه های علمیه از جمله حوزه علمیه نجف اشرف در ۸۷ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، این روحانی جلیل القدر، در سال ۱۳۰۷ در روستای زرآباد قزوین متولد شد؛ وی از نوادگان مرحوم ملاعلی کنی بود.

ایشان در حوزه های علیمه قم و نجف اشرف تحصیل کرده و شاگرد آیات عظام سید عبدالهادی شیرازی، سید محمود شاهرودی و سید ابوالقاسم خویی بود.

این روحانی برجسته در مدت ۳۰ سال اقامت در جوار بارگاه امیرالمومنان علی(ع) تدریس علوم دینی را نیز بر عهده داشت.

تالیف یک دوره کامل فقه از طهارت تا دیات از یادگارهای علمی ایشان است.

وی در سفر زیارتی به مشهد مقدس در جوار حضرت ثامن الحجج علیه السلام به دیدار حق شتافت و پیکر مطهرش فردا صبح در مشهد مقدس تشییع و در حرم رضوی به خاک سپرده خواهد شد.