پایگاه اطلاع رسانی اخبار روز

پایگاه اطلاع رسانی اخبار روز

اجتماعی سیاسی فرهنگی
پایگاه اطلاع رسانی اخبار روز

پایگاه اطلاع رسانی اخبار روز

اجتماعی سیاسی فرهنگی

ایران بعد از توافق تاریخی


توافق هسته‌ای در سطح جهانی نشان داد که اگر نیت واقعی حل‌وفصل مناقشه‌ای وجود داشته باشد و اگر طرفین حاضر شوند ملاحظات و دغدغه‌های طرف مقابل را نیز در نظر بگیرند و صرفا بر روی منافع یک‌طرفه نایستند، امکان دستیابی به نتیجه برای بسیاری از موضوعات وجود دارد.
شرق/صادق زیباکلام . استاد دانشگاه تهران

توافق هسته‌ای، عصای موسی کلیم‌الله نیست که به اقتصاد ایران خورده و معجزه کند! تورم را کاهش دهد، ارزانی به بار بیاورد، کسب و کار را از رکود به در آورد، برای شش میلیون بیکار شغل ایجاد کند، رشد اقتصادی را به عدد دست‌نیافتنی هشت درصد برساند، باران و رحمت الهی را بر دشت‌های از خشکی تاول‌زده آن جاری کند و بالاخره و بالاتر از همه، فساد مزمن ساختار اداری را برطرف کند.

همچنین این توافق قرار نیست روابط ما با برخی همسایگان را بلافاصله دوستانه کند یا خاورمیانه‌ای عاری از تسلیحات هسته‌ای ایجاد کند. اگرچه مخالفان توافق و تندروها، این نسبت نادرست را به دولت یازدهم و حامیان توافق هسته‌ای داده‌اند که آنها معتقدند، پس از توافق، ایران یک‌شبه گلستان خواهد شد، اما باید با تأکید و صدای بلند گفت: هیچ طرف‌دار توافقی دچار این تصور باطل، وهم و گمان نیست که اگر امروز توافق صورت بگیرد، از فردا همه‌چیز دگرگون شده و تغییر خواهد کرد.

اصلاح اقتصاد، سیاست، جامعه، خاورمیانه، بهبود روابط با برخی همسایگان و دنیا، همه و همه به درپیش‌گرفتن سیاست‌های عقلانی و بهینه نیاز دارد. اگر اصراری بر مذاکرات و رسیدن به توافق هسته‌ای مطلوب وجود دارد، به این دلیل بوده که چرا کشور باید به دلیل تحریم‌ها و برخی جنبه‌های دیگر فعالیت هسته‌ای، مشکلاتی داشته باشد. چرا کالایی که در بازار جهانی هزار تومان قیمت دارد، به واسطه تحریم‌های ظالمانه و سوءمدیریت دولت‌های نهم و دهم، در ایران هزاروسیصد تومان قیمت داشته باشد.

اصرار بر رسیدن به توافق خوب با غرب به آن دلیل بوده که یک‌سری آسیب‌ها و سنگ‌هایی که تحریم‌ها به پای اقتصاد کشور بسته‌اند، باز شوند و ما و اقتصادمان در شرایطی طبیعی و نرمال قرار بگیریم.

این توافق در حقیقت، به‌مثابه بازشدن آن سنگ از پای اقتصاد ملی و رفع سایر موانعی است که تحریم‌ها به ایران تحمیل کرده است. باز هم با صدای بلند باید گفت تازه پس از بازشدن آن سنگ از پای اقتصاد و رفع سایر موانع داخلی است که ما در شرایط برابر با سایر کشورها قرار می‌گیریم.

تأیید برنامه جامع اقدام مشترک صرفا به معنای آن است که کالایی که تا دیروز حداقل ٣٠ درصد گران‌تر به دست ایرانیان می‌رسید حالا به همان قیمت جهانی به دستمان می‌رسد. رسیدن به توافق به‌هیچ‌‌روی به معنای آن نبوده و نیست که آن کالا مجانی یا نصف قیمت به ایران برسد.

درعین‌حال این توافق، یک نقطه عطف تاریخی است؛ نه فقط برای ایران، بلکه برای کل جهان. بسیاری از مفسران غربی از هم‌اکنون این توافق را یکی از بزرگ‌ترین، پیچیده‌ترین و درعین‌حال موفقیت‌آمیزترین مذاکرات بعد از جنگ جهانی دوم می‌دانند.

کمتر تحولی بوده که ظرف بیش از ٧٠ سالی که از پایان جنگ جهانی دوم می‌گذرد، این میزان مذاکرات برای حل‌وفصل آن صورت گرفته و این همه کشور برای به‌نتیجه‌رسیدن آن، بیش از یک دهه تلاش کرده باشند. بی‌تردید آثار بلندمدت این توافق تاریخی، هم برای ایران هم برای خاورمیانه و جهان حائز اهمیت است.

توافق هسته‌ای در سطح جهانی نشان داد که اگر نیت واقعی حل‌وفصل مناقشه‌ای وجود داشته باشد و اگر طرفین حاضر شوند ملاحظات و دغدغه‌های طرف مقابل را نیز در نظر بگیرند و صرفا بر روی منافع یک‌طرفه نایستند، امکان دستیابی به نتیجه برای بسیاری از موضوعات وجود دارد.

 از مدل مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی می‌توان استفاده کرد و دست‌کم تلاش کرد تا برخی بحران‌های جهانی را حل و فصل کرد. در مورد خاورمیانه هم تأثیر توافق کم نخواهد بود. سخنی به اغراق نرفته اگر گفته شود توافق هسته‌ای با ایران ممکن است نقشه سیاسی خاورمیانه را تغییر دهد.

 الگوی یارگیری در خاورمیانه حداقل ظرف ٣٦ سال گذشته به این صورت بوده که یک‌سری از کشورها به واسطه دشمنی و اختلافات میان تهران و واشنگتن، کمابیش به دلخواه غربی‌ها موضع‌گیری کرده‌اند. تصور آنان این بوده که دشمنی غرب با ایران عامل تعیین‌کننده برای قدرت‌های فرامنطقه‌ای است.

 بنابراین هم در رابطه با کشور خودمان و هم در سطح منطقه، دشمنی غرب با ایران عامل تصمیم‌گیری و یارگیری سیاسی برای آنها بوده است. اگرچه که بنا نیست مناسبات میان ایران و غرب به‌دنبال توافق هسته‌ای یک‌شبه تغییر کند اما بعید به‌نظر می‌رسد که روال گذشته همچنان در خاورمیانه تعیین تکلیف کند.

بسیاری از کشورهای منطقه بعد از این صرفا به اتکای دشمنی تعریف‌شده میان ایران و غرب نمی‌توانند تعیین سیاست کنند. اما بیشترین تأثیر بلندمدت توافق تاریخی در داخل جامعه خودمان رخ خواهد نمود.

تاکنون مهم‌ترین عامل تأثیرگذار در روابط میان ما و غرب، تضاد و تنش بوده است. کمتر واقعه و تحولی را در منطقه می‌توان سراغ گرفت که رگه‌هایی از تیرگی روابط ایران و ایالات متحده بر آن تأثیرگذار نبوده باشد. اگر بتوانیم پیرامون اختلافات دشوار و پیچیده هسته‌ای با آمریکا به توافق برسیم آیا امکان‌پذیر نیست در حوزه‌های دیگر هم بتوان به آمریکا توافق کرد؟

گام مهم ایران برای حل مسائل باقی‌مانده

سخنگوی سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه این سفر نشانه عزم جدی ارتقای همکاری‌هاست، گفت: ایران و آژانس با دست‌یابی به تفاهم در مورد جدول موضوعات و زمان‌بندی همکاری مشترک گام مهمی در مسیر حل موضوعات باقی‌مانده برداشتند.

گام مهم ایران برای حل مسائل باقی‌مانده

 


بهروز کمالوندی سخنگو و معاون بین‌الملل رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در پایان سفر یک روزه هیات کارشناسی آژانس بین المللی انرژی اتمی به کشورمان به تفاهم های انجام شده در سفر اخیر «یوکا آمانو» مدیرکل آژانس به تهران و تاکید دو طرف بر سرعت دادن به روند همکاری مشترک برای حل و فصل مسایل باقیمانده اشاره کرد.


کمالوندی گفت: ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با دستیابی به تفاهم اصولی در مورد جدول موضوعات و زمانبندی همکاری مشترک گام مهمی در مسیر حل و فصل موضوعات باقیمانده برداشتند.

وی افزود: سفر این هیات به تهران در فاصله چند روز پس از سفر آمانو نشانه عزم جدی طرف‌ها برای ارتقاء اثر بخش همکاریهاست.

کمالوندی جلسات کارشناسی مشترک را که از اوایل صبح دوشنبه تا ساعات پایانی شب ادامه داشت سازنده، صریح و همراه با درک مشترک و رو به جلو بیان کرد.

وی گفت: تفاهم حاصل از مذاکرات انجام شده در سفر هیات کارشناسی آژانس به کشورمان که درچارچوب منافع ملی و ملاحظات امنیتی منطبق بر خطوط قرمز نظام است تعامل فنی میان ایران و آژانس را تسهیل خواهد کرد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما با ابراز امیدواری به تداوم مسیر سازنده پیش رو آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای تداوم همکاری مشترک با آژانس در چارچوب مقررات عمومی این نهاد بین‌المللی اعلام کرد.

هیات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بامداد یکشنبه برای شرکت در جلسات مشترک با کارشناسان کشورمان وارد تهران شده بود بامداد امروز (سه‌شنبه) کشورمان را ترک کرد.

تنها قانونی که دولت به زیر مجموعه خود ابلاغ نکرده است

فولادگر در نشست خبری عنوان کرد


استانی شدن انتخابات و اصلاح قانون احزاب، وضع قانون چهار ماده‌ای الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‌ای، قانون ۶۰ ماده‌ای رفع موانع تولید و وجود ۶۰۰ هزار میلیارد نقدینگی سرگردان در کشور از مهمترین نکاتی بود که حمیدرضا فولادگر، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در نشست خبری به آن‌ها پرداخت.





حمیدرضا فولادگر در جمع خبرنگاران در خصوص فعالیت‌هایی که مجلس برای بهبود سیاست داخلی کشور انجام داده است، اظهار کرد: قانون احزاب و اصلاح آن که از سال 60 تاکنون تغییر نیافته بود از مهمترین فعالیت‌های این بخش بوده است؛  نگارش این قانون در دوره هشتم آغاز شد و سپس در مجلس نهم در شوراها بررسی و به صحن علنی آمد، اما هم دولت ایراداتی به آن گرفت و هم شورای نگهبان که دوباره این قانون به مجلس بازگشت و هفته آینده به صحن علنی می‌رود.

وی با بیان این‌که «240 حزب در کشور وجود دارد که تنها 10 درصد از آن‌ها فعال هستند» افزود: این قانون باعث ایجاد نشاط سیاسی بیشتر و پررنگ‌تر شدن نقش احزاب می‌شود؛ چراکه در این قانون تشکیل جبهه سیاسی و ائتلاف‌ها نیز در نظر گرفته شده است.

وی به اصلاح قانون انتخابات مجلس و استانی شدن انتخابات اشاره کرد و افزود: این قانون در مجلس با اکثریت آرا مصوب شد، اما شورای نگهبان به آن ایرادات جدی گرفت و سپس به مجلس بازگشت. کمیسیون شوراها دوباره آن را مورد بررسی قرار داد تا در هفته آینده رفع ایراد شود و خارج از دستور به صحن آمده و دوباره به شورای نگهبان برود که در صورت ایراد دوباره شورای نگهبان این قانون به مجمع تشخیص مصلحت نظام خواهد رفت. بعید است که این قانون به همین زودی‌ها در شورای نگهبان یا مجمع تشخیص مصلحت نظام تایید شود و حتی اگر هم تایید شود بعید است به انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی برسد.

این نماینده مجلس درباره حسن‌های این طرح گفت: لازمه اجرای این طرح داشتن احزاب قوی در سراسر کشور است؛ شرط دیگر این است که نماینده یا فرد منتخب دید کلان نسبت به مسائل خواهد داشت و همین امر باعث می‌شود که شوراها وارد مسائل محلی و رفع و رجوع آن‌ها می‌شوند و به همین دلیل در کنار قانون استانی شدن انتخابات، قانون شوراها نیز در دست اصلاح است.

وی با اشاره به این‌که «نمایندگان مجلس از ریزترین تا کلان‌ترین مباحث کشور را باید بررسی کنند و نسبت به آن پاسخگو باشند؛ چراکه مردم از آن‌ها مطالبه می‌کنند»، ادامه داد: دو روش برای اصلاح مجلس وجود دارد؛ یکی این‌که مثل کشورهای دیگر دنیا از نظام دو پارلمانی استفاده کنیم و دیگر این‌که قانون‌های فعلی را اصلاح کنیم که یکی از اصلی‌ترین آن‌ها همین استانی شدن انتخابات مجلس شورای اسلامی است.

وی به فعالیت در حوزه سیاست خارجی مجلس نیز پرداخت و افزود: قانون چهار ماده‌ای الزام دولت به حفظ حقوق هسته‌ای از مهمترین فعالیت‌های مجلس در این بخش است، البته این‌که برخی ایراد می‌گیرند که چرا این قانون دیر تصویب شد، به این دلیل بود که اول تعارضی بین مجلس و دولت پیش نیاید و دوم این‌که ما باید رفتار طرف مقابل را رصد می‌کردیم و به کنگره آمریکا هم نیم نگاهی داشتیم و با این حرکت ما به کنگره آمریکا ظرفیت مجلس شورای اسلامی را نشان دادیم.

فولادگر به تعدیل این قانون اشاره کرد و افزود: اول دولت در قبال این قانون عجولانه تصمیم گرفت و دوم تعدیل به این دلیل اتفاق افتاد که بتواند همه سلایق سیاسی را در بر بگیرد و این تعدیل باعث شد تا امروز اصولگرا و اصلاح طلب پشت این قانون بایستند و آن را تایید کنند.

وی در بخش فرهنگی به قانون امر به معروف و نهی از منکر اشاره و ابراز عقیده کرد: این تنها قانونی است که دولت هنوز به دستگاه‌های ذی‌صلاحش ابلاغ نکرده است و سعی می‌کند که آن را ابلاغ نکند؛ چراکه ایراداتی به قانون می‌گیرد و انتظار دارد مجلس این ایرادات را رفع کند.

وی در بخش اقتصادی نیز به تصویب قانون رفع موانع تولید اشاره و اظهار کرد: این قانون دارای 60 ماده است و این 60 ماده حاصل لایحه دولت و طرح مجلس است که سعی کرده مسائل کلان اقتصادی را بررسی و راه را برای تولید تسهیل کند.

این نماینده مجلس به آن‌چه«600 هزار میلیارد تومان نقدینگی سرگردان در جامعه» خواند، اشاره کرد و افزود: این میزان نقدینگی سرگردان کشور است در حالی که تولیدکنندگان ما از همین موضوع ضربه می‌خورند. این در حالی است که دولت حدود 40 هزار میلیارد تومان نیز به بخش خصوصی بدهکار است و این وضع اقتصادی کشور را ترسیم می‌کند.

وی درباره بنگاهداری بانک‌ها نیز اظهار کرد: طبق قانون بانک‌ها باید طی سه سال آینده تمام اموال و دارایی‌های خود را لیست کرده و به عنوان میزان سرمایه معرفی کنند این‌که این کار انجام نمی‌گیرد شاید کمبود نظارت را نشان می‌دهد، اما آن‌ها باید ظرف سه سال از این قانون تبعیت کنند.

وی درباره شفافیت هزینه کردهای انتخابات مجلس پیش رو و چگونگی این شفافیت گفت: در این‌که هزینه کردها باید شفاف باشد شکی وجود ندارد، اما نظام حزبی نداریم که احزاب هم شفاف باشند، اما در همین قانون احزاب به دولت اجازه داده‌ایم که یارانه احزاب را پرداخت کند. این کار باعث می‌شود تا هم شفافیت‌ها افزایش یابد و هم احزاب از کانون‌های ثروت و قدرت فاصله بگیرند. همچنین هیئت نظارت بر نمایندگان مجلس نیز بر روی عملکرد نمایندگان باید نظارت کند و گزارش‌ها به دست این هیئت برسد.

فولادگر درباره نتیجه توافق هسته‌ای و تاثیر اقتصادی آن هم گفت: خیلی خوش‌بین به اجرای به موقع این توافق نیستیم، اما چون این توافق زود اتفاق نخواهد افتاد باید به آمادگی خودمان از نظر اقتصادی در دوران پسا تحریم بنگریم؛ چراکه دولت‌های خارجی همگی آمادگی خود را از پیش برای حضور در ایران اعلام کرده‌اند. قطعا به یکباره درهای اقتصادی گشوده نمی‌شود و ما را غافل گیر نمی‌کند، اما باید آماده رقابت با دنیا باشیم.

کاخ سفید خبر داد: احتمال تمدید مذاکرات


کاخ سفید اعلام کرد تمدید دوباره مذاکرات محتمل است.
به گزارش رویترز، کاخ سفید اعلام کرد ممکن است مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 از مهلت از پیش تعیین شده اش (سه شنبه 16 تیرماه) عبور کند.

"جوش ارنست" سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا دولت باراک اوباما پیش بینی می کند مهلت مذاکرات تمدید شود یا خیر گفت: "هیچ پیش بینی درباره این مرحله ارائه نمی کنیم ... بهتر است بگویم که قطعا این موضوع امکان پذیر است."

ایران و گروه 1+5 هم اکنون در شهر وین اتریش در حال مذاکره برای دست یابی به توافق بر سر برنامه اتمی تهران هستند.
دو طرف در روز سه شنبه گذشته (9 تیرماه) درباره تمدید یک هفته ای مذاکرات توافق کرده بودند.

ظریف و کری در جلسه‌ای کوتاه شرکت کردند

وزیر خارجه کشورمان و همتای آمریکایی‌اش امروز صبح در جلسه‌ای کوتاه با یکدیگر شرکت کردند.
 محمد جواد ظریف، وزیر خارجه کشورمان و جان کری، همتای آمریکایی‌اش صبح امروز در جلسه‌ای کوتاه با یکدیگر شرکت کردند. از صبح امروز نیز جلسات معاونین آغاز شده و درحال برگزاری است.
 
دیپلمات‌های ارشد همگی از وجود پیشرفت در مذاکرات خبر داده‌اند اما همزمان بر ادامه کار روی مسائل باقی‌مانده تأکید کردند. مقامات دو طرف درباره جزئیات اختلافات اظهار نظری نکرده‌اند، اما بر اساس پیگیری‌های خبرنگار اعزامی خبرگزاری تسنیم به وین از برخی منابع، به نظر می‌رسد که سه محور اصلی همچنان جزو اختلافات اساسی در مذاکرات هستند، یکی از محورهای اختلافی، سازوکار برداشته شدن تحریم‌ها به‌خصوص اصل بازگشت‌ناپذیری آنهاست.
 
محور دوم اختلافات مربوط به دوره زمانی می‌شود، باید برخی محدودیت‌ها برای برنامه هسته‌ای ایران در نظر گرفته شوند. در این موضوع اختلاف دیدگاه طرف ایرانی و غربی در برداشتی است که از گفتگوهای لوزان وجود دارد.